۱۳۸۷ دی ۲۸, شنبه

نخستين نمايش مستند "هايده" در آمستردام، ۲۴ ژانويه

برای نخستين‌بار فيلمی مستند درباره‌ی فعاليت‌های هنری هايده، خواننده‌ی ايرانی، در هلند ساخته شده است؛ کاری از پژمان اکبرزاده، پيانيست و روزنامه‌نگار ۲۸ ساله‌ی ايرانی مقيم آمستردام. «سخن از هايده» که نتيجه چندين سال فعاليت پی‌گير از تهران تا لوس‌آنجلس است، ۲۴ ژانويه ۲۰۰۹ در آستانه بيستمين سالگرد درگذشت هايده در مرکز فرهنگی خريفيون (وابسته به دانشگاه آمستردام) برای نخستين‌بار به نمايش در می‌آيد.
«سخن از هايده» نگاهی است فشرده به جنبه‌های گوناگون فعاليت‌های اين خواننده‌ی محبوب ايرانی همراه با ويدئوها و تصاوير منحصربه فردی که بعضاً هيچگاه منتشر نشده‌اند. در فيلم همچنين با بسياری از موثرترين شخصيت‌ها در فعاليت‌های هنری هايده گفتگو شده است: آندرانيک، محمد حيدری، انوشيروان روحانی، فريد زولاند (ترانه‌سازان)، فرنوش بهزاد (رهبر ارکستر)، پرويز رحمان‌پناه (تکنواز تار)، منوچهر بی‌بيان (ناشر موسيقی و بنيانگذار تلويزيون جام‌جم در لوس‌آنجلس) و همچنين محمود خوشنام (منتقد موسيقی) و فرح پهلوی (ملکه‌ی پيشين ايران) که از خاطرات خود از برنامه‌های هايده گفته است.
تدوين اين مستند يکصد دقيقه‌ای به عهده‌ی مصطفی هروی، فيلمساز ايرانی-هلندی بوده و بخشی از پروژه از سوی راديو زمانه در آمستردام پشتيبانی شده است. فيلم به زبان پارسی (با زيرنويس انگليسی) تهيه شده و به موازات بررسی فعاليت‌های هنری خواننده، به فضای سياسی-اجتماعی ايران و ايرانيان مهاجر در هر دوره نيز اشاره‌ی کوتاهی شده است.
هايده، از استثنايی‌ترين صداها در تاريخ موسيقی ايران، فعاليت حرفه‌ای خود را با اجرای اثری از علی تجويدی با شعری از رهی معيری در سال ۱۳۴۷ در راديو تهران آغاز کرد. در سال‌های بعد، بيشتر به اجرای ترانه‌های پاپ گرايش پيدا کرد و چند ماهی پيش از پيروزی انقلاب ۱۳۵۷، راهی لندن شد. در سال ۱۳۶۱ برای ادامه کار به لوس‌آنجلس رفت و در ۳۰ دی ۱۳۶۸ (۲۰ ژانويه ۱۹۹۰) بر اثر حمله قلبی در سن ۴۷ سالگی در کاليفرنيا درگذشت. از وی حدود ۱۵۰ قطعه ترانه و آواز در سبک‌های گوناگون به يادگار مانده است.

۱ نظر:

fadayemam@hotmail.com گفت...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر