۱۳۸۷ دی ۲۵, چهارشنبه

آشنایی با برنامه های غیر خبری تلویزیون فارسی

شبکه تلویزیونی فارسی سرویس جهانی بی بی سی از روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه (۱۴ ژانویه) پخش برنامه های خود را آغاز کرد.
این تلویزیون در کنار رادیو و وب سایت فارسی اخبار و مطالب غیر خبری متعددی را در اختیار نزدیک به ۱۰۰ میلیون فارسی زبان سراسر جهان قرار دهد.
تلویزیون فارسی بی بی سی، روزانه هشت ساعت برنامه پخش خواهد کرد.
خبر بخش عمده و مهمی از برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی است اما همه برنامه های این تلویزیون را خبر تشکیل نمی دهد.

لارا پطروسیان، يکی از سردبیران بخش غیر خبری تلویزیون فارسی بی بی سی است. او در مورد برنامه های غیر خبری تلویزیون فارسی بی بی سی گفت: این برنامه ها دو بخش دارد بخش اول مستند های تولید شده بی بی سی انگلیسی است که ما آنها را دوبله کرده پخش می کنيم. بخش دوم برنامه های توليدی خود ما است.
به گفته خانم پطروسیان، مستند های دوبله شده از بخش انگلیسی موضوعات مختلفی مثل سیاسی، اجتماعی، علمی، هنری و جامعه شناسی دارد.
سردبیر بخش های غیر خبری تلویزیون فارسی بی بی سی گفت: برنامه امروزی ها در مورد جوانان است. سه برنامه موسیقی داریم به نام کوک، بلور بنفش و از نزديک. برنامه کوک که هر هفته پخش می شود شامل گفتگو با هنرمندان مختلف، آهنگ های تازه و اجراهای مختلف و اخبار هنری است.

برنامه های از نزديک و بلور بنفش برنامه هایی نيم ساعته است که هرکدام اختصاص به یک هنرمند دارد. در اين برنامه ها زندگی هنری و شخصی هنرمندان مختلف بررسی می شود.
در برنامه کلیک هم تازه های دنيای فن آوری، اينترنت و بلاگ های تازه بررسی می شود. به گفته خانم پطروسیان در برنامه تماشا، تازه ترين رويداد های فرهنگی و هنری جهان معرفی و در برنامه آپارات، فيلم های مستند از ايران افغانستان و تاجیکستان پخش می شود.
برنامه اکران هم به تازه ترين فيلم های سينمایی از منطقه و جهان اختصاص دارد.
خانم پطروسیان درباره منابعی که این برنامه ها در اختیار دارند، گفت: در برنامه هایی که خود ما تهیه می کنيم از تصویر های آژانس های خبری خارجی از ايران منطقه و جهان، استفاده می کنيم. ولی بیشتر برنامه های تهيه شده توسط خود ما تصویر برداری می شود.
"ما در شهر های مختلف دفتر داريم مثل کابل، دوشنبه، بیت المقدس و بیروت. خبرنگار های ما در این شهرها در زمينه فراهم کردن تصوير به ما کمک می کنند. امیدوار هستيم که بتوانيم از داخل ایران تصوير داشته باشيم تا بتوانيم تصویری واقعی از زندگی در این کشور ارائه کنیم."

هیچ نظری موجود نیست: